חטיבת מחוללי עתיד

מחוללי עתיד

חט"ב "מחוללי עתיד" , מקצוע לימוד אוטונומי- " מחוללי עתיד"

ההחלטה ליסד מקצוע לימוד אוטונומי ברוח תפיסת הקיימות הרחבה ולאור 17 יעדי הקיימות של האו"ם נבטה ונבעה מתוך אמונה גדולה בצורך להכין את תלמידינו לעולם משתנה בקצב מואץ ולצייד אותם בערכים, מיומנויות וידע חיוניים, עפ"י תפיסתינו ,לכך. בתהליך למידה ארוך שתחילתו נעשה בשיתוף עם אגף מו"פ של משרד החינוך, שקדנו על יוזמה פדגוגית רחבה שיש לה ביטויים שונים בלמידה המתרחשת בחטיבת "מחוללי עתיד" שלנו. עמוד-התווך של היוזמה הפדגוגית האוטונומית הזו הוא ייסוד מקצוע-לימוד בשם "מחוללי-עתיד" לצד מקצועות הליבה ומקצועות נוספים בחטיבת-הביניים. 

מקצוע "מחוללי-עתיד" נלמד זו השנה השלישית בחטיבת הביניים על-ידי כ-600 תלמידים. ערכים מובילים כגון תיקון-עולם ואמפתיה תורגמו ונקשרו למיומנויות מובילות כגון אקטיביזם, עבודת-צוות, אוריינות דיגיטלית, מיומנויות חקר, העמקה לשם הבנה, מיומנויות לומד עצמאי ועוד.  

צוות ביה"ס שוקד בתהליך מתפתח על חיבור תכניות-לימוד שנתיות במקצוע לאורם של הערכים והמיומנויות שצוינו לעיל ובהתאמה קשר את בסיס הידע על קיימות ויעדי הקיימות. תלמידי חטיבת מחוללי עתיד לומדים להבין את המציאות בה אנו חיים לעומק. "שינויי אקלים" ו"משבר האקלים"  נלמדים בכל כיתות החטיבה ומושגי יסוד מדוברים בכל ערוץ מידע או תקשורת מקבלים מקום ראוי וחיוני בתכנית הלימודים. 

אירוע-שיא מרכזי במחוללי-עתיד הוא האקתון יעדי הקיימות שכבר הפך למסורת של החטיבה זו השנה השלישית. באירוע מרתוני יזמי זה, מוזנקים צוותי תלמידים מכל החטיבה בלילה לבן למשימה של העלאת יוזמות לפתרונות עבור אתגרים גלובליים איתן מתמודדות מדינות מתפתחות בעולם כולו. התחרות בין הצוותים מנוהלת לאור כללי תכנית ה-ISDG בחסות משרד-החוץ, משרד החינוך וקק"ל. ההחלטה לקיים האקתון לכלל תלמידי חט"ב מחוללי-עתיד נובעת מהשאיפה להעמיק ולהרחיב את מטרות מקצוע- הלימוד מחוללי-עתיד ולהעניק הזדמנות לכלל תלמידי החטיבה בהתחשב בשונות שביניהם. 

אנו גאים בצוות התלמידים שלנו אשר זכה בתחרות ה-ISDG ועתיד לייצג את ישראל ברומא, בשלב הבינלאומי של התחרות. 

ביה"ס שם לעצמו כמטרה להנחיל ולשכלל את תפיסת הקיימות ויעדי הקיימות ומתוך כך להצמיח בוגרים אכפתיים, אקטיביים ,בעלי ידע ומיומנויות רלוונטיים לעתידם ולעתיד כלל אזרחי העולם. 

סרטון האקתון 3 2021 

https://www.youtube.com/watch?v=UvR7sRq5G4U

ערך הבחירה בא לידי ביטוי במגוון דרכים

בחירה של מקצוע יחודיות – בתחילת השנה כל תלמיד יכול לבחור ממגוון מקצועות העשרה בתחומים מגוונים, בשנת הלימודים תשפ"א האפשרויות היו  : מחשבים ורובטיקה,  אורח חיים בריא, תיאטרון, מוסיקה, מחול, עיצוב, חינוך סביבתי ועוד…

בחירה בענף ספורט מעבר לשיעורי חנ"ג  : פילאטיס, משחקי כדור, אתלטיקה, קט רגל, קפוארה, בייסבול ועוד….

בחירה בתחום הלימודי : במגוון מקצועות ניתנת לתלמידים אפשרויות בחירה בין משימות שונות ודרכי הערכה בהתאם ליכולות שלהם ולחוזקות. 

המגוון מאפשר לתלמידים להרחיב אופקים בתחומי עניין מגוונים בהתאם לתחומי העניין שלהם ובאופן מתפתח משנה לשנה. הדגש בלמידה הוא על מיומנויות למידה במאה ה 21 : עבודה בצוות ולמידה שתופית, לומד עצמאי, פתוח של חשיבה מסדר גבוה, מיומנויות של פתרון בעיות, יכולת פרזנטציה ומשוב. 

העמקת הלמידה במקצועות רבי מלל על ידי ריכוז שעות ההוראה של המקצוע בשנה אחת. לדוגמא, המקצוע לשון ספרותית, נלמד רק בשכבת ח'. 

צמצום מספר המקצועות לתלמיד מאפשר לכל תלמיד להעמיק את תהליכי הלמידה: ידע לצד מיומנויות ולטיוב הקשר מורה – תלמיד.